Wednesday, June 23, 2010

ibu oh ibu

sesak dan sebak dada,
 kau harungi bersahaja.
 sarat dan serabut 'akal
 hatimu cekal jiwamu kental.
 meredah onak duri
 menusuk merobek hati.
 menangis tiada henti.

biar hati robek carek,
 senyum tetap kau lakar kau larek.
 rela hati dilukai
 melukai tidak sekali.
 memujuk hati sendiri
 demi yang lain tiada iri.

tabah hatimu walau payah.
 terserlah senyum walau dijerkah.
 sabar walau cintamu sukar.

ibu,
 demi aku engkau bangkit berdiri.
 sekalipun naluri sendiri tidak terisi.
 tiada gentar andai ditinggal pergi.

terkumpul kudrat sejak azali
 walau sekadar pinjaman Illahi.
 hanya engkau yang mampu,
 setabah itu.
 cuma kerana aku.
 engkaulah insan itu, ibu.

orang biasa 10052009

hanya "ibu" yang tahu apa ada di hati ibu

2 comments:

ctpayong said...

ibu...usahlah engkau menangis lagi. aku tetap ade si sisi selagi aku mampu berdiri.

Suara Kalbu said...

Kak Hanna,

Sayangnya saya masih belum diberi peluang untuk menjadi ibu..

Maafkan Aku JIKA..

Kita bercerita bagaikan sudah kenal lama tetapi di akhir bicara aku bertanya, by the way, siapa nama kamu?

Kita bercerita tentang rahsia yang menyentuh jiwa, suddenly airmataku jatuh di pipi.

Aku minta "excuse" untuk ke kedai runcit berhampiran untuk membeli whiskas atau friskies sebab tidak sampai hati lihat kucing yang tidak bertuan minta makan.

Bolehkan maafkan aku ?