Friday, November 26, 2010

taat dan setia

engkau sangkarkan aku
yang kau sandarkan pada waktu.
semoga mendung cepat berlalu.

akukah yang bersalah.
taat mengikut telunjuk dan arah.
memukimkan aku di penjara dosa
bila perintah disanggah.

retak seribu seribu kali
hingga tidak terhitung lagi.
yang mampu aku kunci rapi
sepi sunyi sebuah hati.
pedulikan gurauan.
memamah hati dan perasaan.
perasan
atau disengajakan.

Oh Tuhan
perhatikan aku
jgn sesat di jalan berliku
kerana hebatnya duga-Mu.

ulasan : pada bahasa atau prakata, taat dan setia berbeza pada makna juga pemiliknya. namun jika ia dicantum dan digabung ia menjadi satu kata yang kuat dan hebat.

4 comments:

ghost said...

tabahkan hati dan jangan pesimis hanya sebab hati yang sedikit resah..Masih punya waktu untuk melihat sejauh mana dugaan yang datang dan semampu mana hati menghadapinya.

Unknown said...

perjalann kehidupan mesti ada dugaannya.. terimalah setiap dugaan dengan senyuman kerana tuhan ingin menguji hambaNya..:)

Encik MamaT said...

taat dan setia.. memerlukan pengorbanan jiwa raga... untuk mengharungi kehidupan.. itu sebagai pembelajaran... agar hati kita kukuh di tahan...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

as salam...wah sungguh bgs ayat² itu. cukup gula dan garamnya.

p/s: kina dtg...jOm tgk si adam kenet amek gambO! kecik² dah pandai amek gambO taw..

Maafkan Aku JIKA..

Kita bercerita bagaikan sudah kenal lama tetapi di akhir bicara aku bertanya, by the way, siapa nama kamu?

Kita bercerita tentang rahsia yang menyentuh jiwa, suddenly airmataku jatuh di pipi.

Aku minta "excuse" untuk ke kedai runcit berhampiran untuk membeli whiskas atau friskies sebab tidak sampai hati lihat kucing yang tidak bertuan minta makan.

Bolehkan maafkan aku ?